: Malý Mikuláš cestuje (2. časť – Nastupovať)
Autor: René Goscinny
Knižná predloha: Malý Mikuláš cestuje
Vydavateľstvo Slovart 2022
Ilustrátor: Jean-Jacques Sempé
Dramaturgia: Beata Panáková
Hudobná dramaturgia: Marek Kundlák
Zvuková realizácia: Stanislav Kaclík
Réžia: Svetozár Sprušanský
Rozpráva: Oliver Boublík
Z pätnásťčasťového seriálu z knižky slávneho francúzskeho spisovateľa a autora komiksov Reného Goscinnyho sme vybrali rozprávanie o tom, ako Malý Mikuláš s rodičmi cestujú vlakom na rodinnú dovolenku. V rozhlase tento vtipný príbeh deťom rozpráva detský interpret Oliver Boublík
René Goscinny (1926 – 1977)
/ spisovateľ, scenárista kreslených seriálov
Narodil sa v Paríži, vyštudoval francúzske lýceum v Buenos Aires. Prvú prácu získal v reklamnej agentúre, kde pôsobil ako ilustrátor, neskôr krátko pracoval v New Yorku. Po návrate do Francúzska začiatkom 50. rokov 20. storočia sa naplno venoval literárnej tvorbe. Spoločne s ilustrátorom Jean-Jacquesom Sempé vytvorili postavu Malého Mikuláša, ktorého príbehy zaznamenali značný úspech.
Goscinnyho však najviac preslávili kreslené príbehy s postavičkami Asterixa, Obelixa a ďalších Galov, ktoré kreslil Albert Uderzo. Tieto príbehy boli preložené do viac než stovky jazykov a stali sa najznámejším európskym komiksom všetkých čias. K jeho ďalším kresleným seriálom, ktoré vznikali súčasne, patria Lucky Luke, Iznogoud a iné. Goscinny bol tiež šéfredaktorom časopisu kreslených seriálov Pilote a spoločne s Uderzom a Dargaudom založil štúdio kresleného filmu Studio Idéfix. V ňom vznikol rad animovaných filmov, ako napr. Asterix a Kleopatra, Daisy Town, Daltonovci na výlete a iné.
Jean-Jacques Sempé (1932 – 2022)
/ výtvarník, karikaturista, autor kreslených filmov
Jean-Jacques Sempé bol francúzsky výtvarník, najmä kresliar a karikaturista. Po prepustení z armády v roku 1959 začal spolupracovať so scenáristom René Goscinny. s ktorým vytvoril postavičku malého Mikuláša (petit Nicolas) a natrvalo sa usadil v Paríži. Kreslením sa odvtedy živil ako svojou profesiou. Najviac ho však preslávili plagátové ilustrácie. Jeho „nemé“ akvarelové alebo jednoduché kresby, kde postavy hovoria v obrazoch alebo vôbec (dokážu však podať bohatý príbeh) pomaly získavali medzinárodnú pozornosť. Jeho práce sa často objavovali na obálke časopisu The New Yorker.